Historian om hbtq

Historian om hbtq

Hbtq -personer har alltid funnits. De lever eller har levt i varje samhälle under varje tidsperiod. Men på vissa platser och vid vissa tillfällen har hbtq -människor tvingats hålla sina identiteter dolda av rädsla för sociala och juridiska repriser. Till exempel var österrikisk-tysk psykiater från 1800-talet, Richard von Krafft-Ebing, extremt homofob. Han uppfann inte begreppen homosexuell och heterosexuell men han populariserade dem. I sina professionella böcker och artiklar beskrev han homosexuella som psykiskt sjuka och förmodligen också farliga. Även så sent som på 1900-talet var det psykiatriska yrket uppenbart homo och transfobiskt. År 1952 definierade American Psychiatric Association’s diagnostic manualhomosexualitet som en sociopatisk personlighetsstörning. Slutligen 1973 tar American Psychiatric Association bort homosexualitet från sin lista över psykiska störningar i DSM-II Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Under sådana omständigheter valde många hbtq -människor att hålla sin identitet dold.

Det finns många utmaningar när man vill forska och berätta om hbtq -historia. Detta beror delvis på att processen med historisk forskning i sig är problematisk. Det är svårt att hitta skriftliga källor om aktiviteter som alltför ofta ägde rum i hemlighet. Till exempel hade den engelska kungen Edward den andra en nära relation med sin goda vän Piers Gaveston. Detta förhållande var förmodligen romantiskt. Eftersom Edward var kung och Piers Gaveston en ädel, dokumenteras kontroversen kring deras förhållande. Hade de varit 2 bönder hade detta förmodligen inte varit fallet. I viss utsträckning kan historiker dra slutsatser från historiska källor.

Men många av dessa källor är lag koder från samhällen som ville straffa människor för hbtq sexualitet. I andra samhällen, där hbtq sexualitet accepterades, nämns naturligtvis inga straff för att delta i det. Dessutom är många historiska berättelser i Europa och Nordamerika skrivna ur ett heterosexuellt, vitt manligt perspektiv. Detta betyder inte att dessa historiker är medvetna homofoba eller transfoba, men på grund av omedveten partiskhet kan historikern förbise aspekter av hbtq -historia.

Många aktivister anser att den moderna hbtq -rättighetsrörelsen startade med 1969 Stonewall -upploppen i New York City. Men självklart existerade hbtq -aktivism före 1969. Till exempel hade Tyskland en kraftig homosexuell frigörelse under 1920- och 30-talen. Det var främst centrerat i Berlin. Denna rörelse förstördes av nazisterna för att påstås vara dekadent. Det var glömt i flera decennier tills hbtq -aktivister började forska om hbtq -personer i historien. Nu har flera länder, som Ireland, Grönland, USA, Storbritannien, Kanada, Australien och Berlin, en årlig hbtq -historiemånad.

Viktiga datum i svensk hbtq -historia

Viktiga datum i svensk hbtq -historia

1944 legaliserar den svenska regeringen sexuella aktiviteter av samma kön. 1950 grundades Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners och queeras rättigheter (RFSL). 1972 Sverige blev också det första landet i världen som tillät transpersoner att ändra sitt juridiska kön efter könsbyte. I 1995 fick samkönade par rätt att ingå i registrerat partnerskap. Och 2009 blev samkönade äktenskap lagliga i Sverige. Direkt därefter röstade även Svenska kyrkan för legaliseringen av samkönade äktenskap. Sedan 2002 har Sveriges grundlag ett förbud mot diskriminering på grund av sexuella läggning. Dessutom får par av samma kön söka adoptera barn på samma villkor som par av motsatt kön. Och sedan 2019 är diskriminering på grund av transgender identitet också olaglig.