Aktivist via sociala medier

Aktivist via sociala medier

Om du är en aktivist som spenderar en stor del av tid på Facebook eller någon annan social kanal så har du garanterat stött på inlägg med flera svordomar, elaka emojis, regelrätta hot eller andra påhopp. I takt med att vi använder oss av sociala medier i allt högre utsträckning tycks det också vara så att allt fler talar, men ingen lyssnar. Den här typen av aktivism är inte bara slöseri med tid utan kan också skada den kamp som du engagerar dig inom. Tyvärr så finns det personer som dömer ut en hel organisation baserat på hur ett par individer beter sig. Vare sig du förespråkar djurrättsfrågor, klimatfrågor, eller frågor relaterade till personer så finns det fler effektiva – och roliga – sätt du kan aktivera dig på för att göra en förändring. Vissa av de sakerna kan du göra på Facebook som du förmodligen redan använder. Medan andra sätt kräver lite mer arbete och som är lite mer tidskrävande. Men allt du behöver börjar inifrån.

Tänk kritiskt

Först och främst – var får du din information ifrån? Kan du garantera att den informationen du har tagit del av är sann och att de som delar ut informationen gör så av de rätta anledningarna? Till exempel kan du fråga dig vad en grupp med människor tjänar på att öppet kritisera en organisation som arbetar med djurrättsfrågor eller andra frågor kring mänskliga rättigheter. Att förlita sig på missledande och missvisande information leder till att personer kan göra ett felaktigt bedömande. Ifrågasätt därför allting du läser och hör från andra personer om inte riktigt känns rätt. Därför är det också viktigt att du är proaktiv snarare än reaktiv. Föreställ dig att någon skriver ett inlägg som är rasistiskt och fyllt med hat. Din första reaktion är kanske att bli arg och sedan förklara för personen hur det ligger till. Men istället för att sjunka till en persons låga nivå så bör du hålla dig till fakta. Om någon går till personangrepp och kallar dig en massa elaka saker så gör du bäst i att släppa ditt ego och inte göra det personligt. Håll dig till fakta. Det finns flera tekniker du kan använda dig av för att göra det enklare.

Internets goda krafter

Samtidigt som det finns så mycket elaka personer på internet så är det också ett kraftfullt verktyg för förändring. Att skriva under och dela olika viktiga frågor för dig så väl som att bygga upp en berättelse kring vad du försöker förmedla till världen är väldigt enkelt att göra om du använder dig av sociala medier. Ett annat verktyg som är effektivt är att det är enklare att samla in pengar via sociala medier. Idag kan du till exempel ta del av donationer direkt via Facebook där alla redan finns – vilket gör det betydligt enklare för dig att nå ut till personer samtidigt som det blir enklare för dem att hitta dig.  

Många bäckar små

Vill du själv donera så kommer du inte ha ett problem då det finns många organisationer som letar efter volontärer och donationer via sociala medier. Och kom ihåg att även om det känns som att tio, tjugo eller trettio kronor kanske känns som en liten summa att donera så är det kraften hos gruppen som spelar roll. Föreställ dig om tjugotusen personer donerar tio kronor var. Det blir i slutändan väldigt mycket pengar för den organisationen som behöver pengarna. 

Comments are closed.